Svjetski dan čitanja naglas
Autor: Ivana Manojlović, 16. 2. 2022.
U svijetu se svake godine početkom veljače obilježava Svjetski dan čitanja naglas. Tu je tradiciju započela organizacija LitWorld 2010. godine s misijom da ljudi širom svijeta proslave radost čitanja naglas i zalažu se za pismenost kao temeljno ljudsko pravo koje pripada svima. Svjetski dan čitanja naglas razvio se u globalni pokret milijuna čitatelja, pisaca i slušatelja iz brojnih zemalja širom svijeta koji se okupljaju da bi odali počast radosti i moći čitanja i dijeljenja priča i nastavili proširivati čitateljsku pismenost. Učenici Srednje škole Zabok zajedno s nastavnicama Hrvatskoga jezika također su se pridružili ovom vrijednom projektu.
Učenici 4. EA, 4. EB i 4. K na satu Hrvatskoga jezika s nastavnicom Dubravkom Krznar obilježili su 4. veljače 2022. Svjetski dan čitanja naglas sa posebnom temom – Čitamo Krležu. Nastavnica je na sat donijela brojna Krležina djela (Gospodu Glembajeve, Povratak Filipa Latinovicza, Balade Petrice Kerempuha i dr.) te različita izdanja iz školske knjižnice. Učenici su trebali odabrati ulomak koji će pročitati naglas. Nakon čitanja ulomaka, učenici su razgovarali o pročitanom i usmeno vrednovali projekt. Uočili su da je i u ovo današnje digitalno doba ipak vrijedno primiti pravu knjigu u ruke.
Učenici 2.HTT razreda s nastavnicom Irenom Sinković obilježili su Svjetski dan čitanja naglas 7. veljače 2022. Učenici su donijeli knjigu od kuće prema vlastitom izboru i pročitali naglas omiljene odlomke. Nakon čitanja, usmeno su komentirali čitanje i odgovarali na pitanja vezana uz naviku čitanja. Smatraju da način na koji netko čita jako utječe na to hoće li im se neko djelo svidjeti. Učenici više vole čitati prozna djela, nego poeziju. Prema žanrovima, najviše čitaju horore i kriminalističke knjige. Nažalost, učenici jako malo čitaju. Uglavnom čitaju lektirna djela i to samo zato što su obavezna, a u slobodno vrijeme čitaju tek članke na internetu. Svega nekoliko učenika čita knjige zato što voli čitati.
U projektu su sudjelovali i učenici 3. T razreda koji su Svjetski dan čitanja naglas obilježili 3. veljače 2022. godine s nastavnicom Marijanom Ivanković Škrinjar. Nastavnica je na prethodnom satu učenike zamolila da donesu književni ili neknjiževni tekst po izboru iz kojeg će pročitati ulomak naglas. Svi su se učenici pripremili i donijeli različite tekstove – uglavnom književne koji su pripadali i prozi i poeziji. Čitali su se klasici poput Krleže, Šenoe, Cesarića i Kaštelana, egzistencijalistički roman Mučnina Jeana Paula Sartrea, Ezopove basne pa sve do suvremenih romana kao što je Gospođica knedlica Julie Murphy, a pročitane su i motivirajuće poruke s Instagrama. Nastavnica je učenicima pročitala naglas ulomak iz priče 100% pamuk, suvremene hrvatske autorice Ivane Bodrožić. Nakon svakog čitanja kratko su razgovarali i prokomentirali svoj izbor. Na kraju sata učenici su anonimno vrednovali projekt putem ankete u Google obrascima. Njihovi su komentari bili uglavnom pozitivni: dobro su se osjećali na satu čitajući naglas, svidjeli su im se ulomci koje su čitali i o kojim su razgovarali te su poželjeli još takvih sati Hrvatskoga jezika u budućnosti.